Omgaan met triggers, mijn ervaring

Omgaan met triggers, mijn ervaring

28 oktober 2016
/ / /
Comments Closed

1

Triggers, of ook wel ‘’uitlokkers’’ in het Nederlands zijn gebeurtenissen of situaties die een heftige reactie kunnen uitlokken. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je door een bepaalde gebeurtenis, maar ook gedachte, beeld, geur of gevoel de neiging krijgt om jezelf te beschadigen.

Er zijn vele soorten triggers, wat voor de een triggert hoeft voor de ander niet persé te triggeren. Voor mij is geluid een trigger. Ruziënde mensen kom ik daarom liever niet tegen. En als dat wel gebeurt, is dat voor mij erg lastig. Ook onderwerpen in de media die mij doen denken aan mijn eigen problemen, zoals nu in GTST bijvoorbeeld, kunnen mij erg raken en de neiging geven om mezelf te beschadigen.

Vele soorten
Omdat er zoveel soorten van triggers zijn, is het belangrijk om te ontdekken wat jou precies triggert. Het kan helpen om de verschillende triggers die je ervaart van elkaar te onderscheiden en bijvoorbeeld op te schrijven. Als je er achter bent welke onderwerpen triggerend voor jou zijn, zou je vervolgens kunnen onderzoeken wat het makkelijker maakt om hiermee om te leren gaan.
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je van elke trigger evenveel last hebt. Het kan zelfs zo zijn dat je van dezelfde soort trigger de ene dag compleet van slag raakt terwijl ‘ie de andere dag nauwelijks invloed heeft. Hoe goed je coping (het omgaan met…) is met triggers, kan dus afhangen van je fysieke en mentale gesteldheid. Als je vermoeid bent is het waarschijnlijker dat je sneller getriggerd bent dan waneer je goed uitgerust bent.

In kaart brengen
Een goed hulpmiddel om in kaart te brengen wat voor jou triggerend is, is een dagboek(kaart) bijhouden waarin je elke dag noteert of je bent getriggerd, wat de aanleiding was, en hoe sterk de trigger aanvoelde. Dit is voor mij een methode geweest om mijn triggers in kaart te brengen. Toen ik dit zelf deed, viel het me bijvoorbeeld op dat ik in het weekend sneller last had van triggers dan doordeweeks. Doordat in het weekend al mijn afleiding van school en werk grotendeels wegviel, kwam ik veel meer in confrontatie met mijn eigen gedachten en gevoelens, sliep ik slechter, en was ik daardoor veel kwetsbaarder.

Omgaan met
Niet alleen goede zelfzorg is van belang om minder kwetsbaar te zijn. Wat ook kan helpen is bepaalde voorwerpen of situaties tijdelijk vermijden die je kunnen triggeren. Het is hierbij wel belangrijk dat je onthoudt dat dit niet voor altijd zo hoeft en je gaandeweg kan leren om minder angstig hiervoor te zijn. Voor mijzelf is het bijvoorbeeld belangrijk om mijn boodschappen te doen op een rustig moment, als er niet al te veel mensen in de winkel zijn. Ik kan niet elke situatie vermijden die triggert, maar bepaalde dingen op een andere manier aanpakken kan goed zijn om te voorkomen dat ik van slag raak. Ook kan het goed zijn om rekening te houden met triggers waarvan je weet dat ze gaan komen. Als je bijvoorbeeld een afspraak hebt bij de tandarts, maar weet dat dit je heel angstig maakt, kun je ervoor kiezen om de tandarts te vertellen dat je het erg moeilijk vind zodat hij of zij er rekening mee kan houden. Zo zijn er talloze manieren nog om te leren omgaan met triggers. Wat helpt jou het meest?

Sarah

4

Comments are closed.